top of page

Vervoer met paard en wagen anno 2019!

December is de nostalgie maand. Dan halen we verhalen op gebaseerd op lang vervlogen tijden. De romantiek van het vrije leven als chauffeur en ondernemer. Nog niet gebonden door strakke wettelijke regels. Maar het is ook de tijd om vol verwachting vooruit te kijken en je te verheugen op ,of bang te laten maken voor, alles wat ons nog te wachten staat.

Transportmiddelen hebben zich in de loop der tijden innovatief doorontwikkeld tot geavanceerde voertuigen voorzien van alle gemakken, veiligheidsvoorzieningen en praktische hulpmiddelen. Het paard is al decennialang ingewisseld voor PKā€™s uit motoren. Digitaal aangestuurd op basis van sensor informatie uit het voertuig steeds meer aangevuld met externe informatie. De data wordt continu verzameld, geanalyseerd en omgezet in actie. De eerste experimenten lopen met zelfrijdende voertuigen die al dan niet in colonne zich verplaatsen. Alles is gericht op connectivity / efficiĆ«ncy en veiligheid en we vinden het volstrekt normaal.

Sinds 2006 kennen wij in het zware transport al digitale tachografen als wettelijk controle apparaat. Wij zijn inmiddels toe aan versie 3.0 en in 2019 verwachten we versie 4.0. Het vertrouwde papieren tachograaf schijfje heeft daarmee definitief plaatsgemaakt voor digitale data. Het tastbare af te lezen schijfje is nu voor velen ongrijpbare digitale data geworden. Veel transportondernemers en ondernemers met eigen transport tasten in het duister als het gaat om wat er in deze data staat en weigeren om het licht aan te doen om te controleren en te bewaken hoe er met het materieel gereden wordt.

Big data. De wereld zit er vol mee. Om te kunnen analyseren en er bruikbare informatie uit te kunnen rapporteren vergt kennis. Om kennis te kunnen vergaren moet je investeren in mensen en middelen. Indien de keuze is wielen of bits en bytes dan gaat de voorkeur nog heel vaak uit naar uitbreiding of vervanging van de transportmiddelen. De keuze bij vervanging of uitbreidingsinvesteringen moeten echter ook ergens op gebaseerd zijn. Inzicht in de prijs per kilometer, de aard van het transport en de toekomstige ontwikkelingen moeten meegewogen worden. Meten is weten. Als data specialist bieden wij support om inzicht te verschaffen in tachograafdata maar ook steeds meer voertuigdata om als basis informatie gebruikt te worden voor versterking van de onderneming. Vanzelfsprekend is dit echter nog lang niet. De grotere spelers in de markt zijn hier wel volop mee bezig met de daarbij behorende investeringen. De middelgrote en kleinere spelers met dito wagenparken laten hier nog veel liggen.

Aan het begin van het nieuwe jaar kijk je als ondernemer graag even terug maar vooral vooruit naar de toekomst. Hoe digitaal gaat de toekomst er voor jouw activiteiten uitzien. Ga je stappen zetten of blijf je bij het oude vertrouwde. Ondernemen is niet voor niets verantwoord risico blijven nemen. Timing en inzicht helpen bij het maken van de juiste keuzes.

Natuurlijk kun je wachten tot er wettelijke controle komt en dan met de handen in het haar stil gaan zitten om te worden geknipt en geschoren. Wat mij betreft is de keuze doorwerken met paard en wagen of kiezen voor nieuwe kansen. Wat wordt uw goede voornemen:

3.0 Digitaal ontwikkelen of 0.0 analoog blijven!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page