A1 AUTOMOTIVE

Je partner op tachograaf en fleetmanagement

gebied

Ben je op zoek naar een betrouwbare partner op tachograaf gebied?

Wil je een demonstratie van één van onze producten, diensten of software oplossingen?

Wil je een professionele opleiding laten verzorgen?

Neem dan meteen contact met ons op. Wij komen graag een keer bij je langs.

ONZE PARTNERS

A50 - Afslag Apeldoorn Noord

CONTACT
DIRECTE LINKS
ONDERSTEUNING
OVERIGE LINKS
rdw-logo.png

Copyright 2012 © A1Automotive B.V.  Voor al onze transacties gelden onze bij de K.v.K. te Den Haag gedeponeerde voorwaarden onder nr. 55268463.

Kilometerheffing voor vrachtwagens in België

 

  • VDO biedt vaste installatie van de On-Board Units voor probleemloze tolverwerking

  • Installatie via gecertificeerde VDO-werkplaats in de buurt

  • Vaste On-Board Unit voor tolverwerking voorkomt boetes en bespaart tijd

 

 

Op 1 april 2016 lanceert België de kilometerheffing voor zware vrachtwagens met een combinatiegewicht

van meer dan 3,5 ton. Vanaf die datum moeten alle vrachtwagens – binnenlands en buitenlands – voorzien

zijn van een On-Board Unit (OBU) die de gereden kilometers registreert.

 

De OBU’s van tolexploitant Satellic bieden veel voordelen: tijdsbesparing, veiligheid en comfort, maar belangrijker nog: ze voorkomen zware boetes.

 

Wagenparkbeheerders kunnen de OBU vanaf heden snel, gemakkelijk (en in de buurt) laten installeren via het netwerk van gecertificeerde werkplaatsen van VDO, partner van Satellic. VDO is onderdeel van het concern Continental, dat de OBU produceert voor de Belgische kilometerheffing en vele jaren ervaring heeft in de productie van dergelijke apparatuur.

 

 

Zorgeloos rijden in België
Het grootste voordeel van een vaste installatie: in tegenstelling tot een losse OBU (aangesloten op de sigarettenaansteker), schakelt de ingebouwde OBU zichzelf automatisch aan wanneer het contact van het voertuig wordt ingeschakeld. Dit voorkomt aanzienlijke boetes, want als de OBU later niet aangesloten blijkt, of de chauffeur vergeet het apparaat aan te zetten, betaalt de vervoerder een boete van maar liefst € 1.000,-. Bovendien wordt de chauffeur gesommeerd binnen een tijdsbestek van 3 uur alsnog aan de regelgeving te voldoen. Een vaste OBU-installatie betaalt zich daarmee al voor de eerste boete terug.

VDO adviseert een vaste installatie van de OBU eveneens voor voertuigen die regelmatig of af en toe gevaarlijke goederen vervoeren (ADR- en ATEX-voertuigen). Omdat de vaste OBU geen batterij bevat, hoeft de OBU niet uit het voertuig te worden verwijderd tijdens laden en lossen.

 

Vaste installatie betekent korter stilstaan
Een andere belangrijke reden om te kiezen voor een ​​vaste installatie, is de minimale stilstand van het voertuig. Bij het binnenrijden van België, hoeft de chauffeur niet eerst langs een Service Point, zijn wagen te registreren, de OBU in ontvangst te nemen, de OBU te installeren en bij terugkeer het rondje in omgekeerde volgorde af te werken. “Een ingebouwde installatie betekent zonder omkijken voldoen aan de nieuwe tolregels in België. De OBU functioneert permanent en is eenvoudig te bedienen. Daardoor zal de chauffeur (on)bewust minder overtredingen begaan,” vertelt Rob Tamse, managing director Continental/VDO.

 

Snel besteld en geïnstalleerd
Via de website van Satellic (www.satellic.be) of bij een Service Point kunnen vervoerders de OBU bestellen. Vervolgens maken zij een afspraak voor installatie. In de VDO Webshop (www.vdo-services.com) vinden zij gemakkelijk een gecertificeerde werkplaats in de buurt. De geselecteerde werkplaats installeert vervolgens de OBU. Met een installatievoucher (verkrijgbaar in de VDO Webshop) zorgen vervoerders er bovendien voor dat al het papierwerk vooraf is verwerkt en de OBU is betaald. Hierdoor kan de chauffeur zo snel mogelijk zijn weg vervolgen.

 

Gebruik Kerstvakantie voor installatie
VDO adviseert de OBU te laten installeren in tijden dat het voertuig al stilstaat, zoals tijdens de periodieke inspectie van de tachograaf, geplande werkplaatsafspraak of tijdens de vakantieperiode tussen Kerst en Oud & Nieuw. Een OBU bestellen, registreren en installeren kan op www.vdo-services.com.

 


Stappenplan

 

1. U besteld de OBU op de website van Satellic via deze link:

 

2. Bestel uw inbouw voucher op de site van VDO via deze link:

De Voucher wordt gekoppeld aan de geselecteerde inbouwpartner. De OBU Satellic kan uitsluitend door deze geselecteerde inbouwpartner worden geïnstalleerd.

 

3. Selecteer uw inbouw partner via deze link:

De lijst van inbouw partners zal in de komende weken aangevuld worden, zodat er ook bji u in de buurt een inbouw partner te selecteren is.

 

4. Maak een afspraak met de door u gelecteerde inbouw partner voor de installatie van de OBU.

Voor het inwisselen van de Voucher neemt u contact op met de gekozen inbouwpartner en maakt u een afspraak. U vindt alle contactgegevens in de lijst van inbouwpartners en op de Voucher zelf. Let op: afspraken dienen rechtstreeks met de inbouwpartner te worden gemaakt, VDO kan hierbij helaas geen ondersteuning bieden.

 


Downloads

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel gestelde vragen

 

Welke vrachtwagens moeten tol betalen?
Elke vrachtwagen met een maximaal laadgewicht van meer dan 3,5 ton moet tol betalen.

 

Wat voor soort systeem zal worden gebruikt?
Een satelliet-technologie systeem zal worden ontwikkeld voor op afstand gebaseerde tolheffingen, inclusief OBU’s.

 

Hoeveel bedraagt de borg voor de OBU?
Elke OBU vereist een waarborgsom van € 135-,. Satellic verkoopt de OBU’s niet, maar leent ze alleen uit. Het bedrag wordt terugbetaald bij inlevering van de OBU.

 

Wat voor soort OBU zal beschikbaar zijn?
Zowel prepaid als postpaid OBU’s zullen beschikbaar zijn.

 

Welke factoren zijn van invloed op de tol tarieven?
3 factoren zijn van invloed: het totaal toegestane gewicht, de Euronorm en het type voertuig.

 

Moet ik nog steeds betalen voor Eurovignetten op het moment dat de Belgische tol begint?
Dat hoeft niet meer voor België vanaf het moment dat de Belgische tol officieel begint, maar nog wel als u rijdt door Nederland, Denemarken, Zweden en / of Luxemburg.

 

Is de tol onderworpen aan btw?
In Vlaanderen en Brussel is de tol niet onderworpen aan BTW. In Wallonië is het tolnet deels onderworpen aan BTW omdat deze wegen worden beheerd door Sofico, de Waalse maatschappij voor de aanvullende financiering van infrastructuur.